Автор: Тарас Левін, перший віцепрезидент АППУ, голова секції ГПП АППУ, делегат від України до EFPP, психіатр, психотерапевт, тренінг аналітик та супервізор АППУ з групового аналізу.
Шановні колеги, я радий можливості поговорити з вами сьогодні про груповий аналіз і хочу висловити подяку Геї Логан та Міжнародному інституту вивчення травми за таку можливість. Для мене велика честь взяти участь у серії Лекцій світил в якості одного з доповідачів.
У своїй доповіді я хотів би познайомити вас із тим як працює груп-аналітична група і з тим як вона може служити гарним інструментом встановлення справжніх зв’язків у спільноті. Також я хотів би зосередитись на тих складнощах, які виявляє застосування групового аналізу на наших теренах і можливими шляхами їх подолання.
Гадаю, вас не треба переконувати в тому, що групові форми психологічної роботи мають здатність покращувати емоційний стан, поглиблювати розуміння людиною себе і справляти добрий вплив на стосунки. Про це свідчить значна цікавість у наші дні саме до груп, що очевидно походить не тільки з моди, а й з нагальної потреби людей бути разом, спілкуватися та взаємодіяти один з одним. У цьому відношенні я б не надто виділяв методи психотерапії з розробленою теоретичною та методологічною базою порівняно з іншими, компілятивними, еклектичними і поверхневими методами і методиками, або навіть з тими активностями, які з тим самим успіхом можна віднести і до галузі психотерапії, і до сфери розваг чи організації спільного дозвілля за інтересами. Усі вони роблять свою справу – створюють контекст для знайомства, відвертих розмов, встановлення зв’язків, нового досвіду, спільного освоєння якихось навичок. Все це покращує настрій, відновлює ентузіазм, впевненість у собі та надає життю нових смислів. Водночас, за певної неупередженості, можна визнати, що ці форми групової активності часто стають або тимчасовою віддушиною в основному соціальному житті, або його заміною, яка не веде до справжньої реалізації здібностей, або вичерпують свій цілющий потенціал не вирішуючи суті особистих проблем, змушуючи людину дрейфувати від одного терапевтичного чи навчального проєкту до іншого у пошуках більш істотних трансформацій. Чому так відбувається, як на мене, дуже важливе питання, на якому варто зупинитись.
Звісно, намагаючись підійти до цього завдання, я спиратимусь на групове аналітичне розуміння, тож мусив би спочатку викласти певні теоретичні концепції. Однак за браком часу я навряд чи зміг би це зробити хоч як небудь ґрунтовно, а тим з вас, хто вже знайомий з теорією групового аналізу, таке викладення навряд чи буде цікавим. Отже, я спробую радше ілюструвати своє бачення кількома віньєтками з історії свого професійного становлення і літературним прикладом, сподіваючись, що такий спосіб виявиться інтуїтивно зрозумілим і менш нудним.
Мені шість років. Ясним, сонячним, весняним ранком я стою на сходинці широких сходів, що ведуть до центрального входу морфологічного корпусу медичного інституту. Я зніяковіло переступаю з ноги на ногу, несміливо поглядаю знизу вгору на колонаду величного фронтону і міцніше стискаю руку мами, що стоїть поруч зі мною. Мама ласкаво усміхається і підбадьорює мене: «Ходімо, не бійся! Незабаром ти станеш лікарем і лікуватимеш людей, але спочатку ти прийдеш сюди вчитися, щоб дізнатися, як вони влаштовані. Йдемо, я тобі покажу!». Ми проходимо крізь високі, масивні двері і потрапляємо із залитою сонцем вулиці в напівтемряву неосяжного холу. Прямо перед нами ще одні широкі сходи з ліпною балюстрадою піднімаються кудись вгору, поділяються надвоє і розходяться в сторони, вище, в самісіньке піднебесся цього страшного святилища знань. Ми не наважуємося йти нагору і повертаємо в один із широких бічних коридорів. Там зі стін на нас суворо дивляться зі своїх портретів якісь вчені бородаті дядьки похилого віку, і мені стає соромно перед ними за те, що я зайшов непроханим, не заслуживши ще гордого звання студента медицини. Ми йдемо далі коридором, проходимо повз скелети, які широко посміхаються нам крізь шибки шаф, у яких вони колись замкнулися і, напевно, так і залишилися навіки; повз розпухлі ембріони так і не народжених чиїхось дітей, закупорених у тісні, каламутні колби; підходимо до прочинених дверей прозекторських, і крізь вузький дверний проріз мені вдається розглядіти білу кахельну підлогу і край секційного столу, що грає в яскравому електричному освітленні металевим, матовим блиском. “Сюди, мабуть, тобі заходити зарано” – вимовляє мама і тягне мене назад, до виходу. Я знову міцно стискаю її руку і шепочу: «Мамо, я дуже-дуже хочу тут вчитися!»
Минуло трохи більше 10 років, і ось я, вже оповитий гордим званням студента медицини, стою в групі однокурсників посеред того самого прозекторського залу, який колись так вразив мою дитячу уяву. Згуртувавшись тісною купкою і обійнявшись один з одним, ми нависаємо над секційним столом і дружно сміємося в об’єктив фотоапарата, яким один із наших товаришів зберігає на згадку цю мить студентського життя. Мені добре запам’ятався цей кадр. Наші молоді, свіжі, запальні обличчя. Між нами скелет, який ми долучили до чесної компанії, вбравши його в медичний халат і шапочку і обійнявши нарівні з усіма (той рід фотографії, який, напевно, одноманітно відтворює багато поколінь першокурсників). Перед нами на столі розкладена просочена формаліном туша з начисто здертою шкірою. У цій купі розвалених кісток, м’язів і сухожилків – всього, що залишилося від трупу після наших анатомічних вправ, – ледве можна впізнати тлінні рештки людини, якогось бідолахи, який сподобився після смерті так славно послужити науці і нашим студентськім веселощам. Хтось із нас, позуючи перед камерою, схилився над тілом з ножем, другий приставив до голови трупа ріжки з розчепірених пальців, третій тримає в руці надкушений бутерброд, ще один роззяв рота, жартома вдаючи намір вкусити труп за ногу.
Чорт забирай, чому ніхто не сказав нам тоді, що цього не можна?! Навіть ні, чому не було поряд нікого, хто б пояснив нам, чому саме цього не можна?! Навіть ще ні, чому не виявилося з нами жодної людини, хто б достукався до того місця в наших душах, в якому без жодних пояснень у кожного є знання про те, що цього не можна?! Біда в тому, що на руїнах радянської медицини та освіти, куди ми прийшли ставати лікарями, не залишалося майже жодного педагога, який міг би це зробити; в тому, що нам знадобилося провести лише один рік, гризячи граніт науки в цих каменоломнях, щоб те саме місце в наших душах виявилося наглухо заваленим непролазними купами корисних, марних і зовсім непотрібних відомостей. Пропущені крізь дробарку медичної освіти, з усіма її приниженнями, несправедливостями та нісенітницями, ми перетворювалися не на лікарів, а на злісних орків, у яких не залишалося іншої віддушини, крім цинічного блюзнірства. Святилище науки виявилося склепом. Ми прагнули на волю, у майбутнє, на клінічні кафедри.
Кілька років по тому, одного зі спекотних вересневих днів, наша студентська група сидить у кабінеті кардіотокографії одного з міських пологових будинків. Йде другий рік клінічного навчання. Кабінет являє собою невелику кімнату з кушеткою посередині і тумбою, що стоїть біля неї, на якій встановлений апарат для вимірювання частоти серцебиття плода і реєстрації тонусу матки. У нашій групі 12 людей, ми ледве поміщаємось зі своїми стільцями у вузькому просторі між кушеткою та стінами кабінету. На кушетці перед нами, горілиць лежить вагітна жінка, років двадцяти, не більше. На ній спущені до колін спортивні штани та задерта до підборіддя футболка. Її великий округлий живіт зі згладженим пупком, стріями та пігментними плямами, оголений і перехоплений ременем з електродами. Жінка намагається дивитися в стелю – єдине місце в кабінеті, де її очі позбавлені споглядання наших нудьгуючих фізіономій. Вона явно напружена і, почувши найменше шарудіння, що доноситься від нашого гурту, машинально стискає коліна і поривається підняти руки, щоб прикрити білий трикутник трусиків, але щоразу стримується і опускає руки назад на кушетку, розуміючи всю марність своєї спонуки до приватності. Лікар цієї жінки і, за сумісництвом, асистент кафедри гінекології та наш куратор, обговорюючи напередодні нашу присутність під час її обстеження, просив свою пацієнтку не соромитися майбутніх лікарів, які мають освоїти важливу діагностичну методику. Відмовити своєму лікарю їй мабуть було незручно.
Освоєння методики полягає в тому, що один із нас надягає черговій пацієнтці ремінь з електродами та натискає на кардіотокографі кнопку пуску. Решту часу ми сидимо, тупо дивлячись на монітор, яким пробігає крива, що світиться, і спостерігаючи як із щілини апарата з шелестом виповзає калібрувальна стрічка. Так минає хвилин 40. Ця пацієнтка у нас сьогодні четверта. Методику ми освоюємо вже третій день. У тісному кабінеті нестерпно душно від великого скупчення людей. Якість повітря навряд чи покращують пари, що рясно видихаються нами після вчорашньої спільної вечірки. Хтось із нас, здавлено хихикаючи, розповідає сусідові на вухо анекдот. Сусід згинається навпіл, затискаючи рота руками, нарешті, не витримує і вибухає гучним іржанням. Оповідач приєднується до нього і теж покочується зі сміху. Всі інші, хоч і не чули жарту, незабаром також заражаються веселощами. Вагітна жінка на кушетці спочатку коситься в наш бік з усмішкою здивування, потім заплющує очі і заливається сміхом, доки на її очах не виступають сльози. Довгий час весь кабінет кардіотокографії стрясається від нестримного істеричного реготу.
Так, рік за роком проходило наше навчання. Подібно до юрби безпритульних ми безглуздо тинялися між клінічними кафедрами, пересідаючи з трамвая до тролейбуса, з маршрутки до вагона метро, добираючись з одного кінця міста в інший по два, а то й по три рази на день. Постійно шукали якихось викладачів у пропахлих хлоркою лабіринтах лікарняних коридорів, годинами просиджували без діла в тісноті навчальних кімнат, простоювали в операційних, підводячись навшпиньки і витягаючи шиї, щоб хоч щось розгледіти з-за спин хірургів та інших своїх однокашників. Честь та хвала тим небагатьом викладачам, які знаходили можливість викроїти для нас час і прагнули передати нам свої знання! Неможливо судити строго всіх інших, хто, ретельно провівши перекличку і занісши відомості про присутність у журнал, прагнув позбутися нас під пристойним приводом, щоб зайнятися іншими справами і з’являвся тільки в кінці заняття, щоб після повторної переклички відпустити нас, нарешті, на всі чотири сторони. Намагатися висікти іскру ентузіазму з того болота розчарування, апатії та озлобленості, на яке перетворювалася до старших курсів більшість студентів було важким і невдячним заняттям. Організація навчального процесу, обсяг основної, лікувальної роботи у кафедральних співробітників і характер відносин у медичному середовищі, що склався, такому заняттю ніяк не сприяли.
До останнього року навчання, нам все ж таки вдалося, з горем навпіл, опанувати ті знання, вміння і навички, які вважаються необхідними для лікарської діяльності. Відпрацьованими прийомами ми оглядали, обмацували та стукали. Могли розуміти значення цифр лабораторних показників та бачити сенс у розводах світла і тіні на рентгенограмах. У нескінченному потоці скарг і стогонів, крові та слизу, сечі та калу навчилися виуджувати знайомі за підручниками симптоми, складати з них мозаїку синдромів і ставити, часом досить точно, діагнози.
Разом з тим марнославне торжество від постановки точних діагнозів виявилося недовговічним, і я все більше відчував, що в моїх пізнаннях бракує чогось важливого, можливо, найголовнішого. Устрій людини, яку я навчився розчленовувати на частини, аж до найдрібніших молекул її хімічного складу, став зрозумілішим, але я втратив здатність впізнавати людину в людях. Тепер замість людей мене оточували франкенштейни, тупі й набридливі, які стало розділилися в моєму сприйнятті на дві прості категорії – тих, від кого щось потрібно мені і тих, кому щось потрібно від мене. Нарешті, я раптом усвідомив, що сам давно перетворився на франкенштейна, і тоді мені стало по-справжньому страшно. Наближалося закінчення інституту, і я вирішив пов’язати свою майбутню діяльність з психіатрією, сподіваючись знайти спосіб повернути себе і заново вдихнути життя в оточуючих мене монстрів.
Пізньої осені, сирим і мерзлякуватим вечором, я стою на майданчику біля заднього ганку одного з корпусів психіатричної лікарні в досить великій компанії людей. Нас близько п’ятнадцяти – старшокурсники, інтерни, клінічні ординатори та молоді лікарі, які зібралися на засідання гуртка психіатрії. Безладна спільнота, в якій не всі між собою знайомі, розбилася на купки по 3 – 4 людини. Давно стемніло. У тьмяному світлі самотнього ліхтаря, що височиться неподалік, видно лише силуети гуртківців, їхні обличчя час від часу освітлюються сигаретними вогниками. Багато хто стоїть мовчки, дехто коротко перемовляється між собою. Я підходжу до тієї групки, з якої долинає жвавіша розмова. Обговорюють пацієнта, якого розбирали на минулому засіданні, рясно пересипаючи мову психіатричною термінологією. Влучивши момент, сподіваючись здобути авторитет, я встряю в розмову з якимось розумним, як мені здавалося, коментарем, але досягаю протилежного ефекту. «Чого-чого?» – перепитує мене один із тих, хто говорив: “Ти Ясперса хоч читав? Ні? Так почитай спочатку, потім сунься з зауваженнями». Зніяковілий, я відходжу вбік, до іншої групи, в якій радісно впізнаю свого однокурсника. Він переминається з ноги на ногу, нервово поглядає на годинник, нарешті, цікавиться у інтерна, що стоїть поруч: «Так о шостій початок?» – “Ну”. – «Так вже скоро восьма!» – “Ну”. – «Так сьогодні буде щось, чи ні?» – «Ти шо, вперше?» – “Так”. – «Ну ти дав! Я в дурці з четвертого курсу труся, а ти на шостому схаменувся! Гаразд, не кіпешуй, буде тобі цирк».
Зрештою, у дверях лікарні з’являється невисокий сутулий чоловік років за п’ятдесят у досить несвіжому медичному халаті. Ні на кого не озираючись і ледве цідячи крізь зуби щось незрозуміле у відповідь на наші привітання, він спускається з ґанку і повільно викурює сигарету, дивлячись крізь нас кудись у темряву перед собою. Це керівник гуртка, доцент кафедри психіатрії. Загасивши недопалок у порожній цигарковій пачці, він повертається до нас спиною і прямує назад у відділення, кидаючи на ходу і не звертаючись ні до кого окремо: «Ну що, академіки, зачекалися? Ходімо, треба ж комусь вас вчити!» Ми заходимо слідом і розташовуємося в одній з невеликих лекційних аудиторій за партами, ряди яких утворюють амфітеатр, що спускається уступами до невеликого просценіуму, на якому височиться кафедра і стоїть два стільці. Один зі стільців займає доцент, і тепер, в електричному освітленні, я маю можливість розглянути його краще. Рідке, пряме волосся з сильною сивиною. Широкий лоб із високими залисинами. Великий ніс з прожилками, мішечки під очима, дряблі щоки і повні губи справляють враження ніби все обличчя якось зім’яте і відвисає донизу, що надає йому постійний вираз гидливості. Змарнілі очі дивляться з-під припухлих повік якось невизначено, з виразом чи то втоми, чи то нудьги.
Через кілька хвилин в аудиторію входить санітар, що супроводжує предмет майбутнього клінічного розбору – довгов’язого молодика років двадцяти п’яти. Гуртківці, затамувавши подих, втуплюють очі в пацієнта і збуджено підпихають один одного ліктями. Така напружена увага численних глядачів залишає пацієнта абсолютно байдужим. Керований санітаром, він покірно сідає на стілець біля доцента і застигає у неприродно випрямленій позі, яку не змінює до кінця огляду. Огляд полягає в тому, що доцент, сівши впівоберта до хворого і впершись долонями в коліна, надзвичайно їдким тоном ставить йому питання про причини госпіталізації, про те, що він робив, думав і відчував перед тим, як потрапити до лікарні. Пацієнт, будучи запитаним, одразу відповідає, ніяк не реагуючи на ущипливий тон співрозмовника, а відповівши, одразу замовкає. У пацієнта бліде витягнуте обличчя художника, з красивими, правильними рисами, обрамлене копицею скуйовдженого кучерявого волосся. Погляд темних, глибоких очей звернений кудись усередину, на обличчі нерухомо застигла радісна напівусмішка людини, яка раптово зрозуміла щось дуже важливе і ніяк не може це осмислити. Іноді, без жодної видимої причини, пацієнт робить дивний рух рукою, ніби вихоплюючи щось із дверей ліфта, які захлопуються. У цьому жесті, який повторюється з одноманітною точністю, є несподівана, майже балетна грація. Доцент зустрічає відповіді хворого досить своєрідно. Він пирхає з невимовною зневагою і перепитує, ніби має справу з малолітнім злодюжкою. Пацієнт залишає цю реакцію без уваги, повторює свою відповідь монотонним непоказним голосом і знову щось вихоплює в повітрі. Так триває близько півгодини. Питання доцента проникають у всі схованки та закутки біографії хворого, аж до найінтимніших деталей. Пацієнт докладно, монотонно відповідає і знову щось вихоплює зі свого ліфта, який він один тільки здатний бачити. Доцент глузливо пирхає, відвертається, плескає себе по стегнах і підводить очі нагору. Пацієнт залишається незмінним. Огляд завершується тим, що доцент пропонує хворому підвестися і тричі стукає йому по лобі зігнутим вказівним пальцем. Пацієнт продовжує стояти мовчки та нерухомо. Величним жестом доцент віддає розпорядження санітару відвести пацієнта назад до палати.
Провівши цю екзекуцію, доцент звертається до аудиторії. Він помітно пожвавішав і випромінює вираз із суміші торжества і розчарування. У цей момент він нагадує мені дитину, яка за довгої відсутності батьків зіпсувала заводну іграшку і, намагаючись змусити її знову рухатися, доламала остаточно, переконавшись, що всередині іграшки немає нічого крім залізяк і тирси. Починається друге відділення цієї вистави – клінічний розбір. Протягом цього дійства доцент рухається між рядами парт і, підходячи до чергового гуртківця, вказує на нього пальцем і уривчасто вигукує: «Ти… Тепер ти». На це звернення кожен із нас намагається озвучити свою думку про психічний стан пацієнта, одні несміливо та заїкаючись, інші – впевнено, зі знанням справи. Всіх нас, тим не менш, спостигає та сама доля, не виключаючи знавців Ясперса. Щойно почувши кілька слів відповідаючого, доцент з невимовним презирством пирхає, махає безнадійно рукою і рухається до наступного, наче якийсь Діоген зі свічкою. Дійшовши таким чином до кінця і не залишивши нікого з нас поза увагою, доцент повертається до просценіуму і, перетворившись на мить з Діогена на римського кесаря часів занепаду імперії, проголошує: «Запишіть, академіки, і запам’ятайте – шизофренія, параноїдна форма, виражений апатико-дисоціативний дефект». Після цієї нищівної репліки, доцент загортає полу халата, наче тогу, і, не прощаючись, йде. Засідання гуртка закінчено.
У наступні роки, які я провів за роботою в психіатричній лікарні, нескінченно, аж до писального спазму, покриваючи тонни медичної макулатури стереотипними діагнозами та одноманітними щоденниковими записами, ця репліка доцента навіки відбилася в моєму мозку. Мені не раз доводилося перетинатися по роботі і з самим доцентом, і я не переставав дивуватися, як ця вдумлива, тактовна людина і проникливий діагност міг поводитися так, як мені довелося спостерігати на гуртку тим сирим листопадовим вечором. Нарешті, я подумав – можливо, він, як і я, надто болісно відчував, що не здатний більше бачити людей у франкенштейнах, що оточували його, і часом не міг стримати свого гніву на це. Можливо, щось цінне в ньому, як і в мені, що ми могли б дати людям, виявилося назавжди зачиненим, і ми не вміли, не знали як вихопити цю цінність із порожнечі, як це міг робити той хворий на шизофренію.
На цьому етапі свого життя мені пощастило познайомитись з ідеями групового аналізу. Знайомство це відбулося через участь в аналітичній групі, яку вели німецькі та австрійські терапевти. Не стверджуватиму, що мій вступ до груп-аналітичного проєкту був продиктований якимись піднесеними мотивами – на той час у мене їх не залишалося зовсім. Як і багатьох інших, мене вабило все «європейське»: в освоєнні імпортної методики мені мерехтіли якісь грандіозні, хоч і невиразні перспективи; у закордонних підписах на сертифікаті ввижалися серйозні переваги, які мали поставити мене поза конкуренцією серед численних братів і сестер по цеху; нарешті, мною володів банальний страх – багато хто йшов вчитися в якісь проєкти і я поспішав заскочити у поїзд, що відходить, щоб не пошитися випадково в дурні.
Однак, у міру моєї участі в групі, всі ці мотиви відійшли далеко на другий план, оскільки сталося щось значно важливіше, чого так бракувало у моєму попередньому професійному досвіді. В особі ведучих моєї групи я вперше зіткнувся з фахівцями, які охоче надавали весь простір групового спілкування учасникам, щиро вважаючи, що вибір групи в тому куди спрямувати розмову і якими змістами її наповнити важливіший за їх особисті уподобання. До будь-чого, що звучало чи траплялося в групі, вони ставилися з серйозною увагою як до чогось значущого, що має певний сенс і певну доречність. Якось цілком природно і невимушено їм вдавалося зберігати спокійну доброзичливість і зважену, неквапливу поведінку навіть коли в групі розпалювалась запекла сварка, чи навіть коли на їхню власну адресу лунали гнівні закиди з боку учасників. В їх ставленні було багато людського співчуття і намагання зрозуміти інших у їх складності та протиріччях, натомість зовсім не було хизування своїми знаннями чи досвідом. Навпаки, вони не виглядали надто збентеженими у своїй безпорадності, не боялися здаватися смішними чи недоречними, спокійно зізнавалися у незнанні чи помилкових судженнях. Вони не намагалися нас чомусь вчити, давати пояснення чи поради, не кидалися нас втішати, заспокоювати чи виправляти, навіть не вдавали, що мають якісь особливі права на подібні втручання. У тих нечастих випадках, коли ведучі щось говорили, їм вдавалося показати, як відкинуті чи неусвідомлені групою думки відкривають важливі незвідані перспективи. Це спонукало нас до нових міркувань і подальшого обговорення тих ситуацій, які раніше здавалися цілком зрозумілими і вирішеними. Ведучі встановлювали правила, які окреслювали зовнішні рамки групової роботи, проте ніколи не посилались на свої владні повноваження, змушуючи силоміць порушників дотримуватись керівних постанов. Натомість вони твердо і впевнено користувалися тим авторитетом, яким їх наділяла група, для підтримки встановлених правил, котрих у першу чергу вони самі ретельно та відповідально дотримувались.
Згодом таке ставлення і така поведінка ведучих передалася й учасникам групи. Це дозволило нам розвинути власну ініціативу до продуктивного, змістовного спілкування, яке прогресивно поглиблювалось. Відчуття власної цінності зростало разом із відчуттям цінності інших і потреби в них. Переживання зростаючої цінності закликало до більш відповідальної поведінки і більш серйозного залучення у терапевтичний процес. Поринувши у групову взаємодію ми часом забували про те, що хтось із нас у групі займає посаду ведучого. Ми перетворилися на коло рівноправних зацікавлених дослідників душевного життя і стосунків, які цінували нашу спільність і поважали наші розбіжності, виявляли терпимість до недоліків і взаємно збагачувалися сильними сторонами кожного окремого учасника.
У такій атмосфері мені вдалося вийти за межі своєї ізоляції і припинити метушіння в особистому пеклі сорому, ненависті, вини та страху. Мені вдалося знайти навколо себе людей, за якими я так сумував – бо раніше міг бачити лише статистів, придатних для обслуговування моїх егоїстичний потреб – гримучого коктейлю з надмірних зазіхань та жадібної потреби у визнанні. Довгий час на групі я багато розумував, клеїв дурня, чіпляв усіх і кожного і ходив по колу, поки нарешті не зірвався зі своїх котушок і не впав – але не на холодну підлогу, а в теплі обійми своїх одногрупників. Мій страх розчинився в їхній довірі, моя ненависть – у їхньому прийнятті, моя вина – у їхньому пробаченні, мій сором – у впізнанні собі подібних. Я безмежно вдячний їм за цей досвід і вважаю за борг своєї вдячності робити зусилля і створювати ситуації, які допоможуть цей досвід передати іншим людям.
Гадаю, у цьому останньому нарисі можна вглядіти явні ознаки ідеалізації групового аналізу. Звісно, реальність мого власного аналітичного досвіду в групі була складнішою і не такою безхмарною, так само як і ведучі моєї групи були просто добрі люди і компетентні груп-аналітики, а не святі подвижники, які зійшли з ікон. У цьому дописі я радше спробував виокремити важливі риси групової аналітичної ситуації та постаті ведучих, які роблять групове оточення цілющим, які важливо мати за орієнтир і прагнути наближення до них і ведучим, і учасникам групи і, як на мене, усім пересічним людям.
Таке розуміння вкупі з часткою ідеалізації дозволяє мені більш спокійно спостерігати за подальшим впровадженням методу групового аналізу в Україні і давати раду своїм розчаруванням, які пов’язані з певними викривленнями, неминучими за будь-якої практичної реалізації.
Головна прикрість, напевно, у тому, що груповий аналіз, історія якого в Україні налічує вже три десятиріччя, лишається досі неінтегрованим у державну галузь охорони ментальної здоров’я, хоча це так само і для інших сучасних методів психотерапії західного зразку. Формальні вимоги галузі до підготовки кадрів не включають ґрунтовне оволодіння цим методом, також і організація роботи закладів охорони здоров’я не знаходить місця для його застосування. Так виглядає, що під гаслами науковості та доказовості і навчальні, і лікувальні заклади цураються дотику до складного світу людської суб’єктивності і людських стосунків. Намагаючись все об’єктивувати вони уникають значних емоційних інвестицій у студентів і пацієнтів, критичної рефлексії звичних підходів, шукають простих і швидких рішень для тих проблем, де таких рішень не може бути. Загалом ставлення до психології та психологів у системі освіти, і у системі охорони здоров’я являє собою суміш зневаги і страху. Психологи на своїх посадах перебувають наче у приймах чи наймитах і змушені щодня виправдовувати своє існування виконанням непрофільних, а часом і цілковито безглуздих завдань. Намагання впроваджувати змістовну діяльність відповідно до набутих знань і вмінь часто наштовхується на вимоги якихось конкретних дій, чиї наслідки простіше видати за позитивне досягнення.
Не дивно, що практика групового аналізу в таких інституційних умовах виявляється настільки спотвореною, що від неї залишається одна лише назва. Звісно, психологи, які почуваються недооціненими, знехтуваними та використаними, платять тим самим своєму керівництву, і замість того, щоб тактовно й наполегливо доносити корисність свого розуміння та підходу, полегшують власне життя, підмінюючи серйозну роботу показними та поверхневими активностями. Отже, цілком зрозуміло чому спеціалісти, стикаючись із такими нездоланними перешкодами, або йдуть у приватну практику і неформальну освіту, або йдуть з професії, або лишаються працювати у профільних закладах без справжньої професійної реалізації, а часом і з ризиком втратити рештки людської гідності.
Ми опинилися в положенні, коли переважний обсяг освітньої та терапевтичної діяльності, яка має змістовний характер, здійснюється у приватному секторі, маючи сумнівне визнання чи навіть легітимність. Натомість, здавалося б тут ніщо не мало заважати фахівцям втілювати у практику набуті професійні цінності та знання. Однак, реальність свідчить про протилежне. За тридцять років історії групового аналізу в Україні величезна кількість людей пройшла через групове аналітичне навчання. Багатьом з них пощастило отримати груповий досвід, подібний до того, про який я розповів раніше. Багато з них відчули цінність групової аналітичної ситуації, пережили особисті позитивні трансформації, посилили здатність до рефлексії, емпатії, толерантності, встановлення продуктивного стосунку. Водночас, відчуття цих здобутків у більшості випускників зникає наче магічним чином невдовзі після завершення навчання. Принаймні, мало хто з них робить власні спроби працювати з групами, не відчуваючи певності, що справді може і вміє це робити. Є й інша категорія випускників, які не втрачають певності у своїх професійних здібностях, натомість геть-чисто втрачають самокритику і здатність сприймати критику від інших. Щойно закінчивши навчання і минаючи набуття досвіду клієнтської роботи, такі фахівці одразу переходять до викладання методу. При цьому вони не прагнуть продовжувати традицію, школу чи проєкт своїх вчителів, а започатковують власні. Наслідком цього стає нескінченне множення шкіл, інститутів, асоціацій та спілок, за назвами кожної з яких найчастіше стоїть не більше 1-2 людей. Всі ці організації зазвичай ізольовані одна від одної, не прагнуть діалогу і співробітництва. Якщо трапляється так, що якийсь обмін виникає, він зазвичай зводиться до хвалькуватої презентації своїх досягнень, вимог визнання своєї переважаючої компетенції та монополії на авторитет у галузі. Усередині кожної з організацій замість атмосфери сприяння індивідуальній та груповій ініціативі, професійному зростанню та реалізації учнів, виникає крута ієрархія статусів та сегрегація верхівки ієрархії, яка стає недосяжною у своєму владному положенні. Розмова про свої складнощі, помилки та невдачі в таких відносинах практично неможлива. Разом з цим унеможливлюється й просування методу і галузевих реформ на державному рівні, оскільки така активність потребує скоординованих зусиль багатьох зацікавлених осіб.
Така прикра динаміка неминуче дається в знаки і в безпосередній роботі з терапевтичними, навчальними і супервізійними групами. І справді, розмірковуючи над подіями робочого дня, який я провів у спільних заходах з колегами по цеху, а часом піддаючи гіркій рефлексії й власну поведінку в ролі групового аналітика, я нерідко ловлю себе на думці, що знову опинився саме там, звідки такий щасливий був відбути чверть століття тому. Ось знову сьогодні ми на групі не розмовляли з людиною, а препарували труп, тицяючи холодним шпателем в ознаки хвороби, які вкоротили життя його власнику. Ось знову ми забули про серйозність і відповідальність свого заняття, глузували й пустували, затоптуючи в багнюку останні іскри добра і правди, які ще тліли. Ось знову група провела день у задушливій і нудній бездіяльності, знімаючи нікому не потрібні свідчення з якогось бідолахи, виставленого перед рештою у своїй безпорадній наготі, поки ведучий був подумки у своїх особистих справах і рахував хвилини до закінчення сесії. Ось знову переді мною проступає обвисле лице доцента з його гидливим виразом, презирливим пирханням у бік страждань одного і пихатою зневагою в бік думок іншого. Чи не моє це обличчя? Чи не захлопнувся ліфт і пішов нагору, назавжди залишивши мене в підвалі мого особистого пекла?
Якби я не був груповим аналітиком, я напевно сказав би, що нам пороблено, однак, здобуті знання закликають до пошуку більш ґрунтовних відповідей. На мій погляд, глибокий інсайт у суть проблеми можна знайти у класичному творі української літератури – повісті Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я». Перечитуючи історію сільської сім’ї, з її подіями 70-х років ХІХ століття, яку колись сприймав як смішну комедію характерів, тепер я з жахом стежу як у середовищі непоганих, працьовитих і порядних людей знову і знову, неначе переміжна лихоманка розпалюється колотнеча, яка поступово нищить їх добробут, щастя, любов і все добре, що є в них і між ними. Ще більше змушують замислитися, або, як то кажуть «спіймати Кайдаша» (чудовий вислів, що послужив влучною назвою серіалу, який переносить події повісті у десяті роки ХХІ століття), ті прямі паралелі між патологією стосунків у сільській родині, яка жила півтораста років тому, та сучасною дійсністю нашого психотерапевтичного співтовариства.
У сім’ї Омелька та Марусі підростають двоє синів – Карпо та Лаврін. Вони пашать молодістю, силою, здоров’ям і надіями на майбутнє, які головним чином пов’язані з мріями про одруження. Їхня жвава, незалежна вдача і гострі язики викликають занепокоєння в Омелька, який намагається їх приборкати і утвердити над ними свою батьківську владу, але це мало йому вдається. Омелько багато працює, багато постить, часто буває на службі в церкві, але шинок по дорозі з церкви додому щоразу виявляється занадто сильною спокусою і більшість заробленого виявляється пропитою.
Одруження синів відбувається поза батьківською волею, на їхній власний вибір. Патріархальний уклад зберігає чинність лише у формальному дотриманні ритуалу сватання. Один за одним сини приводять до батьківської хати невісток, але це нікому не приносить щастя. Маруся, яка колись служила у панів куховаркою, придбавши в своє господарство Мотрю, першу невістку, норовить ухилятись від домашньої роботи, звалювати все на плечі Карпової дружини і помикати нею, як колись з нею самою це робили пани. Мотря терпить якийсь час, потім починає огризатися на свекруху, нарешті відкрито грубить їй і незабаром справа доходить до відкритої сварки, в яку залучаються й чоловіки. Гнівні закиди переростають в образи та нищівну ненависть. Далі йдуть псування майна, побої та скандальний поділ всього господарства на дві окремі половини. Втім це аж ніяк не покращує положення. Дві сім’ї живуть в одній хаті, через сіни, і найменше непорозуміння, будь-який дріб’язковий привід знову розпалюють колотнечу, яка ледве вщухла.
Прихід в оселю другої невістки, дружини Лавріна, лише погіршує ситуацію. Мелашка виявляється стриманішою за Мотрю, але це стає лише приводом для Марусі зганяти на ній всю ту злобу, якій Мотря не дає спуску. Скандал перестає утримуватися в хаті і ганьба родини Кайдаша стає відома всьому селу. То один, то другий Кайдаш бігає у волость шукати управи на ненависних йому родичів. Через нестерпну атмосферу в хаті неможливо перебувати, глава сімейства все більше часу проводить у шинку, спивається до білої гарячки і гине, втопившись зп’яна в річці.
Після смерті Омелька руйнівна конфронтація надалі розгортається між родинами Карпа та Мотрі і Лавріна та Мелашки, з якими тепер живе вдова Маруся. Стереотипні сварки з дріб’язкових приводів із взаємними образами, каліченням, розподілом майна, псуванням худоби, меблів та начиння змінюються вимушеними періодами затишшя, адже ведення розділеного господарства надто важко й невигідно, і братам доводиться співпрацювати. Останнім насінням розбрату, що описане в повісті, стає Лаврінова груша, що опинилася після розподілу городу на Карповій ділянці. Щеплена ще в дитинстві Лавріном на пень старого дерева, груша сильно розрослася з роками, але не викликала ні в кого зазіхань бо довго не плодоносила. Коли ж вона почала приносити рясні та соковиті груші, хвилі образи, заздрості та безкомпромісної жадібності з обох боків вийшли за всякі береги. Вже ані сусіди, ані волость, ані церква не могли втихомирити розлючених Кайдашів і знайти прийнятне рішення в їх тяжбі. Невідомо, чим це закінчилося б, якби не закінчилося само собою. Дерево всохло, груші зникли, сварка зійшла нанівець, а з цим закінчилася, чи, швидше, обірвалася і вся повість про Кайдашеву сім’ю.
Пишна, сповнена ваблячої, таємничої краси українська природа в описах Нечуя-Левицького живе, дихає і перебуває у постійному складному, злагодженому русі. Будівлі, ниви та сади, розсіяні по пагорбах і ярах Семигор, утворюють нерозривну єдність із природним ландшафтом. Так само й люди вплавлені у навколишнє природне і людське оточення, являючи собою його органічні і невід’ємні складові частини. Ось зачарований Лаврін споглядає як у гущавині високого жита не йде, пливе, Мелашка з уквітчаною головою, сама наче прекрасна червона квітка. Чи можна вихопити її звідти, зірвати цю квітку, щоб мати для себе? Мить, коли потяг до обладання вступає в свої права, стає моментом втрати і власного випадіння з єдності. Саме це відбувається з героями повісті у міру розгортання їхньої сімейної драми. З польових квітів вони перетворюються на висохлі, ламкі стеблини, які пов’язані в один пучок, але не тримаються докупи, немов розпатланий деркач, яким Мотря тицяє в очі ненависній свекрусі. Болісно чужорідним, відколотим від природного середовища, немов уламок розбитого Марусею горщика, виглядає божевільний Омелько, який безцільно блукає околицями, втративши будь-які орієнтири в рідних місцях, де нещодавно йому була знайома кожна стежка.
Що ж народжує цей невгамовний, стріляючий неспокій в душах, цю невситиму порожнечу і почуття обділеності, яке в переживанні загрожує перекинути в прірву сорому і безпорадності, змушує відчайдушно стверджувати свою вищість, владу і контроль над ближнім, а коли ці спроби зриваються – видирати і вигризати у ближнього “своє”, бодай воно і буде знищено у бійці?
Автор повісті вказує на історичні передумови для цього – події повісті розгортаються через кілька років після скасування панщини та звільнення селян із кріпацтва. Цей благий і необхідний розвиток стає одночасно катастрофічною зміною в термінах В. Біона, супроводжується роз’єднанням колишнього соціального укладу та втратою ідентичності. Занадто велика кількість ступенів свободи, що раптом з’явилися, тривога вибору і невизначеності, невміння вбудуватися в нову реальність змушують гарячково шукати опору на колишню, вже неіснуючу систему стосунків. Вся свобода зводиться до вибору того, що вже знайоме – або ідентичності залежного, підневільного раба, який шукає кращого господаря, або ідентичності пана, який сам прагне попихати своїми рабами і повновладно господарювати у своєму маєтку. Ці відчайдушні спроби втриматися на уламках минулого, зіштовхуючи один одного у безодню, щоб не потонути в ній самому, які відбуваються біля самого краю нових берегів, де всім може бути вільно і затишно, посилюють загальний дистрес і справляють розпач і зневіру, вкладену Нечуєм-Левицьким в опис великоднього церковного хору:
«Сорок душ ченців у чорних клобуках співали серед церкви такі жалібні пісні, неначе хотіли виплакати в піснях всесвітнє горе. То був не жаль, не плач горя, а якийсь слізний крик, якесь море сліз, що зливалось тисячі літ, і злилось докупи, і полилось піснями з грудей. Здається, в тому морі сліз текли ріки народного горя од самого початку світу, горя од холоду й голоду, од меча, од огню, од татар, од царів, од панів, од жидів, од дужого й багатого, од дикого звіра…»
Хіба не цей самий дистрес ми переживаємо сьогодні, звільнившись нещодавно від кріпацтва радянської тоталітарної імперії? Так, ми не хотіли в ту сім’ю, нас взяли туди силою та обманом і багато років змушували забути хто ми. Тепер, коли силою та обманом нас змушують повернутися в рабство, ми чинимо запеклий опір. Сьогодні нам є кого ненавидіти і є з ким битися. Але що буде завтра, коли ми виборемо свою незалежність і свою державність? Нам хочеться вірити, що ми вже такі, якими нам подобається бачити себе. Громадянське суспільство людей, які цінують закон, свободу та гідність одне одного. Чи такі ми насправді, чи це ще одна битва, яку нам необхідно виграти? Хіба не бачимо ми навіть сьогодні як у нашій Кайдашевій сім’ї тут і там Мотря не може поділити з Марусею аршин городу поки в садибі ще палає пожежа і злодії ще продовжують виносити наше добро? Як Карпо відштовхує і принижує свого батька тому що «знає краще» як треба господарювати, хоча нічим від нього не відрізняється? Як Мелашка біжить зі своїх рідних теренів поза очі і наймається в служниці до чужої доброї просвірниці, бо їй нестерпно перебувати у власній оселі, де її зневажають, де її праця не цінна? Як божевільний Омелько виганяє з хати чортів, не зважаючи на те, що насправді тільки лякає і калічить людей? Чи не встряємо ми в безглузде сперечання про те, хто з нас кращий – Кайдаші, Балаші чи Довбиші?
Якщо так, то гадаю нам саме час із цим щось робити, бо ця біда вочевидь роз’їдає нашу спільноту зсередини вже не десятки – сотні років. І починати цю справу можна тільки з себе – з дослідження того як моя особиста вразливість штовхає мене до того, щоб примножувати у стосунках руйнівні заздрість, жадібність і ворожнечу. Групова аналітична ситуація може бути чудовим засобом для такого дослідження. Однак, груповий аналіз не є «сталим шматком обладнання» за влучним висловом Г. Кеннарда. Це живий і плинний спосіб встановлення стосунку і комунікації «тут і тепер». Якщо на це не зважати, груповий аналіз так само легко як і інші методи психотерапії може перетворитися на знахарство баби Параски або на релігійний ритуал, на нудну та невдячну панщину або на веселу подорож на ярмарок, на марнування часу в шинку в компанії товаришів по чарці або на паломництво до святих мощей, після яких ми повертаємося назад такими ж, як і були, до того самого життя, яке вели раніше.
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!